11 daagse Rondreis: Mysterie van de Gobi Woestijn Afbeelding 11 daagse Rondreis: Mysterie van de Gobi Woestijn
11 daagse Rondreis: Mysterie van de Gobi Woestijn
Bestemming: Rondreizen Mongolie - Rondreizen

DAG 1. AANKOMST IN ULAANBAATAR

Aankomst in Ulaanbaatar, de Mongoolse hoofdstad. Om 14.00 uur ontmoeten we onze gids op de luchthaven en gaan we naar het stadscentrum. De korte rit gaat door de sloppenwijk die wordt bewoond door degenen die ooit nomaden waren, maar hun traditionele levensstijl heeft verwaarloosd in de hoop een fortuin te vinden in de stad, die niet zo lang geleden een snelle ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het stedelijke landschap verandert snel in uitgestrekte winkelcentra en gloednieuwe wooncomplexen, en verschuift weer naar de scènes van het stadscentrum, waar snel moderne hoogbouw wordt gebouwd te midden van gebouwen uit het Sovjet-tijdperk. Na het inchecken in ons hotel en als de tijd het toelaat, maken we een oriëntatietour door het stadscentrum via het centrale plein. Precies in het hart van het plein zien we de figuur van D. Sukhbaatar, een van de helden van de communistische revolutie van 1920, die moedig zijn arm opheft naar het standbeeld van Chinggis Khan, de voorvader van de natie wiens naam niet mocht worden genoemd tijdens het 70-jarige communistische bewind. Vervolgens bezoeken we het Nationaal Historisch Museum, dat een permanente tentoonstelling heeft over de verschillende beschavingen die het grondgebied van Mongolië hebben bewoond vanaf de prehistorie tot heden. Deze tentoonstelling toont een belangrijke weergave van objecten uit het tijdperk van het Grote Mongoolse rijk. Vanaf hier maken we een korte wandeling naar het dramatheater waar we een indrukwekkend volksconcert bijwonen, met enkele traditionele Mongoolse kunstvormen. Na een welkomstdiner rijden we terug naar ons hotel voor een goede nachtrust.

DAG 2. ULAANBAATAR - BAGA GAZARIN CHULUU

Vandaag verlaten we de Mongoolse hoofdstad en gaan we zuidwaarts naar de Gobi-woestijn. Baga Gazarin Chuluu (The Small Place of Stones), gelegen in de centrale Gobi, is een prachtige geologische eigenaardigheid, gekenmerkt door indrukwekkende rotsformaties die oprijzen uit de woestijnsteppe. In het afgelopen decennium zijn lams aan het werk geweest om een ​​klooster te reconstrueren in de formatie die voorheen een van de belangrijkste religieuze centra van Mongolië was. Het klooster dateert uit de 15e eeuw en werd in de jaren 30 tijdens de communistische zuiveringen verwoest. Omdat het gebied behoorlijk rijk is aan waterbronnen, brengen veel nomadenfamilies hier de zomer door, en het is een geweldige kans om nomaden te bezoeken en meer te weten te komen over hun unieke manier van leven. Overnachting in een ger-kamp - de gezellige maar eenvoudige, Mongoolse versie van een lodge, bestaande uit traditionele met vilt gemaakte woningen die de nomaden van Centraal-Azië vaak yurt noemen.

DAG 3. BAGA GAZARIIN CHULUU - TSAGAAN SUVRAGA

We beginnen de dag met een bezoek aan de tempel, samen met de monniken voor hun ochtendpuje - het zingen van Tibetaanse geschriften als een vorm van gebed. Vervolgens vervolgen we onze reis naar het zuiden, richting Tsagaan Suvraga. Terwijl in de Mongoolse taal de naam verwijst naar een 'witte stoepa', is dit nog een ander interessant geologisch fenomeen van kleurrijke zandsteen, wat duidt op de rijke minerale afzettingen die verborgen zijn in de woestijnengrond - de trigger voor de huidige Mongoolse goudkoorts die de recente snelle economische ontwikkeling. 'S Middags aangekomen bij Tsagaan Suvraga wandelen we naar een prachtig uitkijkpunt voor een uitzicht over de kleurrijke terpen. Overnachting in een ger kamp bij Tsagaan Suvraga.

DAG 4. TSAGAAN SUVRAGA - DALANZADGAD - YOLIN AM

Ochtendrit brengt ons naar Dalanzadgad, de hoofdstad van de provincie South Gobi. Eens een afgelegen woestijnstad, dient het tegenwoordig als logistiek centrum voor de zich ontwikkelende mijnindustrie. In het afgelopen decennium hebben grootschalige verkenningsoperaties in de Gobiwoestijn een overvloed aan edelmetalen en mineralen aan het licht gebracht. En zo wordt de eens zo vredige woestijn vertrapt door graafmachines, monstertrucks en enorme oefeningen - allemaal in de hoop een snel fortuin te maken. Gelukkig zijn de meeste van deze mijnen ver van het oog verwijderd, maar hun impact op het milieu is overal in deze enorme woestijn te zien en te voelen. We verlaten Dalanzadgad en gaan naar het ‘Gobi’s Beauties’ natuurreservaat. Eenmaal in het reservaat gaan we naar de ‘Vulture’s Valley’ - een prachtige oase aan de voet van de ‘Three Beauties’ bergketen. Aangezien de zonnestralen het riviertje bij het stroomgebied van de kreek niet bereiken, wordt het gedurende het begin van de zomer bevroren gehouden en daarom staat de plaats algemeen bekend als de ‘Gobi-gletsjer’. We maken een gemakkelijke wandeling langs de prachtige beek en als we geluk hebben, zien we een deel van de natuur in het reservaat. Overnachting in een ger kamp.

DAG 5. YOLIN AM - KHAVTSGAIT PETROGLYPHS - KHONGORIIN ELS

We verlaten ons kamp en gaan richting Khavtsgait Petroglyphs, gelegen op een klif met uitzicht op de uitgestrekte Gobi-vlaktes. Hier, in wat eens een oude plaats van aanbidding of plaats van samenkomst was, zijn prachtige rotstekeningen op de rotsen gegraveerd. De rotstekeningen tonen scènes uit het dagelijkse leven van degenen die honderden en zelfs duizenden jaren geleden in de regio woonden. Nog eens vier uur rijden door het typische koude woestijnlandschap van de Gobi, zo genoemd omdat de Gobi vocht krijgt in de vorm van sneeuw, brengt ons naar de Khongorin Els-zandduinen. Na een late lunch in het ger kamp waar we de nacht zullen doorbrengen, gaan we te voet de torenhoge duinen verkennen. Als de wind precies goed waait, horen we misschien de duinen voor ons zingen. De ruige woestijnplanten van de Gobi aan de randen van het zand zijn prachtig op hun eigen sculpturale manier. Overnachting in een ger kamp.

DAG 6. KHONGORIIN ELS - BAYAN ZAG - ONGI KLOOSTER

Onze eerste stop van de dag is op de plaats die bij westerlingen bekend staat als The Flaming Cliffs. Bayan Zag (rijk aan Saxaul) staat bekend om zijn rode zandstenen kliffen die tijdens zonsondergang prachtige rode en oranje tinten aannemen. Het gebied wordt ook erkend als een van 's werelds grootste dinosauruskerkhoven. In 1921 ontdekte de Amerikaan Roy Chapman Andrews hier enkele van de belangrijkste paleontologische vondsten van de vorige eeuw. Na een korte wandeling door de rode zandstenen kliffen, maken we een lange rit de woestijn uit. 'S Middags komen we aan bij Ongiin Khiid aan de oever van de Ongiin-rivier - ooit de grootste rivier van de Gobi, maar vandaag een kleine stroom vanwege de voortdurende mijnactiviteiten die de meeste waterbronnen van de woestijn hebben afgevoerd. Hoewel het huidige klooster tegenwoordig vrij klein is, verwijst de naam van de site collectief naar een cluster van kloosters, tempels en boeddhistische universiteiten die hier in de 18e en 19e eeuw werden gevestigd en diende als een van de grootste boeddhistische galop in het hele land . Zoals de meeste religieuze instituten in Mongolië, het hele complex

zijn vernietigd tijdens de antireligieuze zuiveringen van de jaren dertig onder leiding van de communistische partij. Er wordt aangenomen dat ongeveer 200 monniken werden geëxecuteerd tijdens deze zuiveringen, en de overlevende monniken werden met geweld ingelijfd bij het Mongoolse Volksleger. In de afgelopen jaren hebben inspanningen van de lokale gemeenschappen en van de religieuze instellingen van Mongolië geresulteerd in de wederopbouw van de hoofdstupa, en de eerste tempel is in 2004 ingewijd. Als we in het kamp aankomen, maken we een wandeling naar een van de vele heuvels die het gebied omringen, met uitzicht over de historische ruïnes en het prachtige plateau. Overnachting in een ger kamp.

DAG 7. ONGI-KLOOSTER - DE ORKHON-VALLEI

Vandaag bereiken we de Mongoolse steppen. Hier is er een grote verscheidenheid aan roofvogels, waaronder adelaars en valken, constant op zoek naar een maaltijd. Als we naar het noorden rijden, verandert het landschap geleidelijk van dorre steppen naar de vruchtbare groene graslanden die typisch zijn voor het Khangai-gebergte, het op één na grootste gebergte van Mongolië. Na de lunch gaan we een gebied in dat wordt gedomineerd door vulkanische landschappen, die ons langs de Orkhon River Valley voert. De vallei staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en heeft gediend als het centrum van verschillende koninkrijken en rijken die eeuwenlang een groot deel van Centraal-Azië regeerden. Het UNESCO-comité stelt: "Gezamenlijk weerspiegelen de overblijfselen in de site de symbiotische banden tussen nomadische, pastorale samenlevingen en hun administratieve en religieuze centra, en het belang van de Orkhon-vallei in de geschiedenis van Centraal-Azië." (UNESCO-website). Laat in de middag komen we aan op een prachtig uitkijkpunt over de Orkhon rivier, waar we overnachten. Overnachting in een ger kamp.

Orkhon Valley 1

DAG 8. DE ORKHON-VALLEI - DE RODE WATERVAL - TUVKHON-KLOOSTER - KHARKHORIN

We verlaten ons kamp en rijden een uurtje naar de prachtige vulkanische kloof waar de Orkhon rivier doorheen stroomt. Hier maken we een gemakkelijke wandeling langs de bodem van de kloof, en eindigen bij het zwembad onderaan de Rode Waterval. Voor de dapperen van hart wacht een koele duik! We springen terug naar ons voertuig en rijden naar een van de meest indrukwekkende kloosters van Mongolië, waar we een wandeling van 3,5 uur maken (waarvan een uur bergopwaarts). Gelegen op de top van een hoge heuvel met uitzicht op schijnbaar eindeloze dennenbossen, werd het Tuvkhon-klooster in de jaren 1650 opgericht door Zanbazar, een van de meest gerespecteerde religieuze leiders van Mongolië. Op de vlucht voor de Manchu-keizer, bouwden de Zanbazar een klooster op deze verborgen plek, met behulp van een natuurlijk systeem van grotten en het toevoegen van kleine houten gebouwen. 'S Middags rijden we de rivier verder op naar Kharkhorin. Overnachting in een ger kamp.

DAG 9. KHARKHORIN - ELSIIN TASARKHAI - KHUSTAI NURUU

Kharkhorin, beter bekend als Karakorum, werd ongeveer 800 jaar geleden gebouwd door Chinggis Khan en was in heel Azië beroemd als de hoofdstad van het Mongoolse rijk. Binnen de muren van deze spectaculaire stad werden koningen gekozen, wetten gemaakt en het lot van de volgende te veroveren stad bepaald. We bezoeken de ruïnes van de oude stad, het Erden Zuu-klooster en andere historische monumenten in de omgeving en lunchen daarna. We verlaten Kharkhorin en passeren Elsiin Tasarkhai. Elsiin Tasarkhai markeert de noordelijke rand van de grote Gobi-woestijn en is een zandduin die zich uitstrekt over 130 km naar het noorden tot in het hart van Centraal-Mongolië. Laat in de middag komen we aan bij Hustaiin Nuruu Strictly Protected Area (SPA). De SPA is opgericht als onderdeel van een uniek project om 's werelds laatst overgebleven wilde paarden terug te brengen naar hun natuurlijke omgeving. Op het punt van uitsterven van de afgelopen eeuw waren er nog maar een paar Takhi- of Przewalski's paarden over in dierentuinen in Europa. Dit sierlijke steppepaard werd teruggebracht naar Mongolië en vandaag, dankzij dit speciale project, zwerven twee kuddes opnieuw door de Mongoolse steppen. Overnachting in een ger kamp.

DAG 10. KHUSTAIN NURUU - MONGOL NOMADIC - ULAANBAATAR

Vandaag rijden we terug in de tijd, naar een plek die aan het begin van de 20e eeuw het leven van Mongoolse nomaden herschept. Dit was het moment waarop Mongolië onafhankelijk werd van de Qing-dynastie en zich vestigde als een heroplevende natie onder een levende god-koning. Hier zullen we een demonstratie bijwonen van hoe de nomaden hun leven hebben geleefd in dit tijdperk, en meer te weten komen over enkele tradities die tot op de dag van vandaag worden voortgezet. Na de lunch in het kamp nemen we de rit van ongeveer een uur terug naar Ulaanbaatar. Bij terugkomst in de hoofdstad bezoeken we het Zanbazar Museum voor Schone Kunsten. Dit museum bevat enkele van de bekendste Mongoolse kunstwerken, waaronder het bekende schilderij 'One Day In Mongolia', geschilderd door B. Sharav en tot op heden beschouwd als een echt meesterwerk. Het museum heeft ook unieke religieuze en andere historische artefacten. 'S Avonds genieten we van een afscheidsdiner, gevolgd door een bezoek aan de Zaisan Hill, om' s avonds uitzicht over de stad te hebben. Overnachting in Ulaanbaatar.

DAG 11. VERTREK VAN ULAANBAATAR

Na het ontbijt in ons hotel rijden we naar de luchthaven voor onze internationale vertrekkende vlucht.